
178

Volume 15  Issue 1  2014  CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS 

T

MASS MEDIA

PRESS SYSTEMS  
IN THE SOUTH CAUCASUS:  

IMPEDIMENTS IN THE TRANSITION  
TO “DEMOCRATIC JOURNALISM”  

IN ARMENIA, AZERBAIJAN AND  
GEORGIA

Eric FREEDMAN

J.D., Associate Professor of Journalism and  
Director of the Knight Center for Environmental Journalism,  

Michigan State University  
(East Lansing, U.S.A.)

Richard SHAFER

Ph.D., Professor of Journalism,  
University of North Dakota  

(Grand Forks, U.S.A.)

A B S T R A C T

 his article examines the contempo- 
     rary press environment and existing re- 
     search on the press—including the role 
of new media in Armenia, Azerbaijan, and 

Georgia. In the early 1990s, these successor 
states emerged from the dismantled Soviet 
empire to form new governments, press sys-
tems, and other national institutions. Each 



179

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS   Volume 15  Issue 1  2014 

was nominally committed to developing free 
enterprise-based economies and democratic 
governance. The article discusses the press 
after they became part of the U.S.S.R., cri-
tiques the three national press environments, 
and examines how rapid expansion of social 

media use is blurring traditional definitions of 
journalism. Last, it concludes that significant 
obstacles remain to development of function-
al, effective press systems that can maintain 
economic and political autonomy and plural-
ity in the South Caucasus.

KEYWORDS:  Armenia, Azerbaijan, Georgia, press environment, new media, 
post-Soviet, press freedom.

I n t r o d u c t i o n

As in all former colonized nations, the transition of the historically subjugated South Caucasus 
states—Armenia, Azerbaijan, and Georgia—to independence and democratic governance inherently 
requires freedom of expression, whether individual, collective, or mediated by news organizations. 
In democratic theory, a leading normative belief is that guaranteeing press rights helps ensure that 
free media will play a watchdog role over government and over nongovernmental influence-wielders 
and over actual and perceived power sources in a society. Whitten-Woodring wrote that press free-
dom “has long been considered crucial to democracy because the news media provide a fundamental 
informational linkage between mass publics, elites, and governments.”1 Relly put it this way: “Dem-
ocratic theory suggests that a free news media and access to public information are associated with 
an informed electorate in what ultimately constitutes a feedback loop to government… This model is 
based on the assumption that citizens will access government-held information on their own or 
through news media monitoring and ultimately hold government accountable through free and fair 
elections.”2

Certainly, nowhere in the world is freedom of expression absolute. Government controls, cul-
tural and social constraints, economic and political impediments, self-censorship, and journalists’ 
professional and ethical standards inevitably lead to explicit and implicit obstructions of press free-
dom. Barriers include mandatory or self-imposed restrictions on content; regulation and licensing of 
media outlets, individual journalists, or both; and balancing fundamental but conflicting social, cul-
tural, and religious values.

This study addresses press freedom in the South Caucasus—constraints, infringement, and con-
cerns about present and future journalism—during the turbulent, almost quarter-century since these 
countries regained independence. Journalists there continue to report serious problems practicing 
their profession. The region’s media situation carries implications for other post-Soviet and post-
authoritarian countries on their own difficult path toward democratic and transparent governance, 
toward informed and participatory citizenries, and toward supporting a corps of journalists able to 
carry out their responsibilities to their audiences and the public at large. 

1 J. Whitten-Woodring, “Watchdog or Lapdog? Media Freedom, Regime Type, and Government Respect for Human 
Rights,” International Studies Quarterly, Vol. 53, 2009, pp. 595-625.

2 J.E. Relly, “Do Journalists Have Information Access? Exploring News Media Freedom and Colonial Heritage in 42 Na-
tions,” Paper presented at the annual conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, 
Denver, CO, 4-7 August, 2010. 

 



180

Volume 15  Issue 1  2014  CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS 

The Pre-Independence Press  
in the South Caucasus

Little academic research in the early post-Soviet years focused on the mass media in the South 
Caucasus. Rather, discussion of the region was usually wrapped into broader studies of former 
Soviet republics, former Warsaw Pact countries, or both. However, journalists in the South Cauca-
sus have struggled to achieve and maintain press freedom throughout their histories as part of 
broader struggles against invaders and occupiers. For example, the South Caucasus suffered harsh 
press censorship and suppression of national languages under czarist Russification policies estab-
lished in the 19th century. Thus it is impossible to separate these current press systems from the 
long experience of serving as appendages of first Russian Czarist and then the Russian-dominated 
Soviet systems. 

This section uses the historical narrative method to explain the evolution of the region’s press 
since independence. Historical narrative is appropriate here because it goes beyond the mere recita-
tion of facts. Rather, it supplies a strong sense of existing tensions and resolution of those tensions to 
capture important elements of time and place.3 

Each country entered the Soviet era with its own press history and with its own experience of 
the press as a tool for political communication. For example, one scholar wrote that Armenians were 
“among the first to use the press to fight for nationalism,” their journalism “has been mainly revolu-
tionary” since the late 18th century, and in 1902 they became “the first Near Easterners to enter com-
munism by developing Bolshevik journalism in the Caucasus” through the activities of revolutionar-
ies.4 Those revolutionaries included Stepan Shahumian, founder of the first Bolshevik organizations 
in Armenia and Vladimir Lenin’s advisor on the Caucasus. Between 1902 and 1920, the Armenian 
Bolsheviks established twenty-three newspapers, including some in the territory of contemporary 
Georgia and Azerbaijan.

After the Bolshevik Revolution, journalists in the new Soviet Union became “agents of social 
intervention” because their work intentionally and mandatorily helped sustain the world’s largest 
multiethnic federation for more than seven decades.5 That role became the assigned task of journalists 
in Armenia, Azerbaijan, and Georgia after Bolshevik Russia annexed those countries and incorpo-
rated them in 1922 into the Transcaucasian Socialist Federative Soviet Republic. In 1936, Joseph 
Stalin separated them into the Armenian, Azerbaijan, and Georgian socialist republics. 

Kulikova and Ibraeva described the pre-1991 press situation across the U.S.S.R. this way: 
“Available was a broad hierarchical network of print media, from the central level to the lowest one, 
which unified journalists of the Soviet breed, who were capable of serving the party and were not 
accustomed to professional freedom. There existed a multi-decade tradition in the relations between 
the media and government, where the government communicated with the media in a monologue-
style.”6 Party leaders recognized reporters and editors as intellectual workers critical to social and 
economic change. Many belonged to party elites who received such rewards as cars, superior housing, 
dachas, paid vacations to the Black Sea or other recreation areas in the U.S.S.R., and—to a limited 

3 See: R. Marius, A Short Guide to Writing about History, Second edition, Harper, New York, 1995.
4 See: K. Mooradian, “The Press and the Sword: Armenian Journalism since 1512,” Journalism & Mass Communication 

Quarterly, Vol. 47, December 1970, pp. 746-757. 
5 See: R. Shafer, E. Freedman, “Journalists as Agents of Social Intervention: Three Models,” Journal of Development 

Communication, Vol. 18, Issue 1, 2007, pp. 16-28.
6 S. Kulikova, G. Ibraeva, The Historical Development and Current Situation of the Mass Media in Kyrgyzstan, Oc-

casional Papers 1, Geneva, Switzerland, Cimera Foundation, 2001, p. 20.
 



181

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS   Volume 15  Issue 1  2014 

extent—travel abroad. Political dissent was rare because of the party’s overwhelming control and the 
addiction to such perks, political power and social status.7 

Hopkins presented a list of Soviet values and virtues used as guidelines for journalists: 
(1)  party orientation (partiinost), meaning conscious acceptance of the press as a politically 

partisan institution required to express party philosophy and goals; 
(2)  high level of ideology (vysokaya ideinost), referring to spiritual reinforcement of the media 

with Marxist-Leninist theology; 
(3)  truthfulness (pravdivost), or truthful transmission of information; 
(4)  popular orientation (narodnost), reminding the mass media of their responsibilities to the 

masses, and of the people’s access to state-owned press; 
(5)  mass character (massovost), meaning the press serves the masses while functioning among 

them; and 
(6)  criticism and self-criticism (kritika and samokritika), requiring the press to critique weak-

nesses and failures of party and government, as well as its own performance.8

In their agency role, journalists advanced socialist experimentation. At home, they generated 
popular support for “five-year” and other centralized economic plans. In foreign affairs, they rallied 
the citizenry against Nazi Germany’s aggression and toward eventual victory in World War II. Later, 
they supported the USSR’s Cold War engagement with the West.9 Soviet-era South Caucasus journal-
ists and their counterparts across the empire were entrusted with affirmative missions to encourage 
unification of disparate cultures and reduce religious conflicts, especially potential religion-based 
terrorism. To do so, they needed cross-cultural knowledge and sensitivities to promote homogeniza-
tion of citizens whose demographics included deeply diverse language, religious, ethnic, and cul-
tural backgrounds. One result: the U.S.S.R. generally succeeded in instilling a sense of patriotism and 
national identity among its citizenry.

Pervasiveness was another core attribute of the press. Publications and broadcast channels 
reached virtually all households—no matter how remote—with the same message. Wyka described 
it as “saturation” and “absolute penetration of the potential public.”10 

This was a press system. Altschull wrote, that “…dismissed Western notions of fainess and 
balance as mere pretenses and held that objectivity was possible only under the banner of Marxism-
Leninism.”11 The Soviet approach conflicted with the international professional ethic that journalists 
be independent observers, recorders, and analysts, avoiding ideological and political biases, while 
practicing fair, balanced, ethical, accurate, and fact-based reporting.

Because the South Caucasus socialist republics belonged to the Moscow-imposed national press 
system, the most important newspapers were party and Komsomol organs appearing in national lan-
guages and Russian. For example, the three largest Armenian dailies in 1970 came from the Armenian 
Communist Party Central Committee and Armenian Soviet Socialist Republic Supreme Soviet; Ar-
menian Communist Party Erevan city committee and city Soviet of Workers’ Deputies; and Arme-
nia’s Young Communist League Central Committee.12

7 See: E. Androunas, Informatsionnaya elita: korporatsii i rynok novostey, Moscow State University, Moscow, 1991.
8 See: M.W. Hopkins, Mass Media in the Soviet Union, Pegasus, New York, 1970, p. 34.
9 See: S. Antonova, R. Shafer, E. Freedman, “Journalism Education in Russia: Contemporary Trends in a Historical 

Context,” Journal of Global Mass Communication, Vol. 4, Issues 1-4, 2011, pp. 133-151.
10 A.W. Wyka, “Berlusconization of the Mass Media in East Central Europe: The New Danger of Italianization?” In-

ternet Platform for CEE Research, Vienna, 2007, p. 1.
11 H.J. Altschull, Agents of Power: the Media and Public Policy, Longman, White Plains, NY, 1995, p. 377.
12 See: K. Mooradian, op. cit.
 



182

Volume 15  Issue 1  2014  CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS 

The clash between ideologies and pragmatism spilled over after independence when many news 
outlets became mouthpieces for political parties and ambitious individual politicians. These nascent 
governments inherited a shared mass media legacy in which journalists and their news organizations 
remained products of Soviet training and agents for social change and monopolistic political theol-
ogy. Thus it would require a major metamorphosis for media outlets and their staffs and owners—
both state and private—to evolve from propagandists to independent practitioners of fair, balanced, 
accurate, and objective reporting and presentation of news and information. Not surprisingly, the road 
to this transition proved difficult. Journalists would need to dodge potholes and maneuver around 
detours if they were to validate the watchdog role of the press in fostering political diversity and 
government transparency and if they were to achieve high press freedom ratings from outside media 
watchdog groups. 

Our research indicates that metamorphosis has yet to occur. Post-independence constitutions 
and statutes enshrined press freedom but have not brought it about. Even so, such enactments high-
lighted an end to the monopoly of communist ideology and control over the mass media as “the 
party cause.” New statutes established that legal mechanisms, not party decrees and resolutions, 
would regulate the press—in theory but not in practice, as the record since 1991 shows. 

Press Freedom  
in the South Caucasus  
in the Post-Soviet Era

This article now examines how journalists in the South Caucasus emerged from such a con-
strained communist press system and dealt with obstacles to both nation-building and constructing 
effective press models suited to the region in light of cultural and religious conditions. Using 2012-
2013 data and reports, it draws from domestic and international press rights and human rights orga-
nizations, including the Committee to Protect Journalists (CPJ), Freedom House, International Press 
Institute, and Reporters sans Frontières (RSF); from multinational agencies such as the Organization 
for Security and Cooperation in Europe (OSCE); and from foreign governments such as the U.S. 
State Department. It is also informed by 2012-2013 news reports13 in domestic and international 
media such as the Institute for War & Peace Reporting, EurasiaNet, Radio Free Europe/Radio Lib-
erty (RFE/RL), and Transitions Online about press restrictions, relevant legislation, and press rights 
activism.

Independence brought massive changes. As the Soviet Union collapsed, “the wide masses found 
themselves in an ocean without aim or direction,” Muminova wrote. “As a result, everything that 
[Soviet] people had done before 1991 became senseless. The media of all Union republics (later the 
newly independent states) reflected the situation in a very similar way: confusion, degradation or even 
paralysis of power, and worsened material and financial conditions.”14 New regimes to varying de-
grees used the press as a tool to develop what Muminova labeled a “national mentality”: national 
identity and a sense of statehood—and in some countries creation of new national mythologies, cults 
of personality, or both. South Caucasus journalists were ill-prepared to play a major role in building 
democracy, according to Kvesitadze, who said the Georgian press lacked professionalism, erudition 

13 Individual news stories are not cited unless quoted from.
14 F. Muminova, “National Identity, National Mentality, and the Media,” Central Asia and the Caucasus, Vol. 5 (17), 

2002, pp. 131-132.
 



183

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS   Volume 15  Issue 1  2014 

and knowledge of democratic values necessary to fulfill this mission.15 Most importantly, the sense 
of statehood and the national interest were as alien to Georgia’s press as to the whole of Georgian 
society. The press was expected to play a crucial role in bringing these ideas to the public, which was 
in a vacuum after the Soviet Union dissolved. A study of Armenian national commercial radio news 
programming found that Western experts often introduced its journalists to Western “notions of ob-
jectivity, newsworthiness, and competition” but noted, “While [W]estern and local trainers tended to 
reinforce the idea of media’s ‘watchdog’ function in society, they did not warn the recipients about 
the dangers of blind acceptance of the ‘objectivity’ myth.”16 

Nor were the newborn countries monolithic, despite their shared press history. Richter noted, 
“Since the early 1990s, the post-Soviet states have increasingly diverged in the way they define the 
essence and boundaries of freedom of mass information. In some—Estonia, Georgia, Latvia, Lithu-
ania, Moldova, and Ukraine—the definition and its practical implementation have in large measure 
moved toward the [W]estern model… But in others, they are predominantly ‘negative.’”17

Divergence from the Western model of “democratic journalism”—more precisely, Western 
models, plural—was visible early on. For example in 1995, two Azerbaijani journalists were sen-
tenced to prison for publishing a satirical journal after what the president of the Institute for Democ-
racy in Eastern Europe characterized as a “‘normal Soviet-style trial’ where the judge ‘was more 
aggressive than the prosecutors,’ where the defendants had been jailed in isolation for the previous 
six months, and where eight to twelve armed soldiers were in the courtroom.”18

And in 1996, the Georgian Ministry of Communication revoked the license of the independent 
television station that was the first to broadcast nongovernmental news; it had been licensed for only 
two weeks, “but the government feared the competition would reduce revenues for the state television 
operation.”19 

All three constitutions contain press freedom provisions. Azerbaijan’s Article 50.2 states, 
“Freedom of mass media is guaranteed. State censorship in mass media, including press, is prohib-
ited.” Georgia’s Article 24.2 provides, “Mass media is free. Censorship is prohibited,” while its Ar-
ticle 24.4 provides a qualifier by allowing press freedom to “be restricted by law and by the conditions 
necessary in a democratic society for the guarantee of state and public security, territorial integrity, 
prevention of crime, and the defense of rights and dignities of others to avoid the revelation of confi-
dentially received information or guarantee the independence and impartiality of justice.” Article 27 
of Armenia’s Constitution of 2005 says in part, “Everyone shall have the right to freedom of speech, 
including freedom to seek, receive and impart information and ideas through any media, regardless 
of state frontiers. Freedom of media and other means of information shall be guaranteed.” However, 
Article 19 says, “Attendance of representatives of media and public may be excluded from all or part 
of the trial with a view to protecting the public morals, public order, state security, private life of 
participants of the judicial proceedings or the interests of justice.”

Press constraints draw criticism about all three countries. Some are reflected quantitatively by 
international nongovernmental organizations such as RSF, Freedom House, and International Re-

15 See: E. Kvesitadze, “The Georgian Press Today,” Central Asia & the Caucasus, Vol. 3 (15), 2002.
16 G. Torosyan, K. Starck, “Renegotiating Media in the Post-Soviet Era: Western Journalistic Practices in the Armenian 

Radio Programme Aniv,” International Journal of Media & Cultural Politics, Vol. 2, Issue 2, 2006, pp. 209, 211.
17 A. Richter, “Post-Soviet Perspective on Evaluating Censorship and Freedom of the Media,” in: Measures of Press 

Freedom and Media Contributions to Development: Evaluating the Evaluators,” ed. by M.E. Price, S. Abbott, L. Morgan, 
Peter Lang, New York, 2011, p. 166.

18 D. Mills, “Post-1989 Journalism in the Absence of Democratic Traditions,” in: Eastern European Journalism: Before, 
During and after Communism,” ed. by J. Aumente, P. Gross, R. Hiebert, O.V. Johnson, D. Mills, Hampton Press, Cresskill, 
NJ, 1999, p. 132.

19 Ibid., p. 131.
 



184

Volume 15  Issue 1  2014  CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS 

search & Exchanges Board (IREX) (see Table 1). The latest Freedom House report cited “positive 
developments” in Georgia and Armenia, although not enough to change their overall ratings.20

T a b l e  1

Press Freedom Ratings  
by International Nongovernmental Organizations,  

2013

Country
Reporters sans 

Frontières 
(of 179 countries)

Freedom 
House 

International Research & 
Exchanges Board

Armenia  74  Not free
Borderline unsustainable 
mixed system/near 
sustainability

Azerbaijan  156  Not free Unsustainable mixed system

Georgia  100  Partly free Near sustainability

S o u r c e s:  Reporters sans Frontières (2013); International Research & Exchanges Board (2013);  
                      Freedom House (2013).

Qualitative critiques come from human rights and press rights NGOs and multinational or non-
Caucasus governmental agencies, including the CPJ, Human Rights Watch, OSCE Representative on 
Freedom of the Media, and International Freedom of Express Exchange. 

An Overview of  
Press Freedom Conditions  

in Armenia
The U.S. State Department found that violent attacks on journalists continued in 2012, including 

an attack on a journalist who was filming outside a polling place, “but there were fewer libel suits and 
smaller damage awards based on a 2011 Constitutional Court recommendation against disproportion-
ately high fines. It reported that print media “published differing viewpoints” but “continued to lack 
diversity of political opinion and objective reporting.” It said, “Most publications tended to reflect the 
political leanings of their proprietors and financial backers,” and few newspapers “operated as effi-
cient and self-sustaining enterprises.” Broadcasters in particular “feared reprisals for reporting critical 
of the government,” including lawsuits, threats to their licenses, tax inquiries, and loss of advertisers. 
“Fear of retribution led to a high degree of media self-censorship.”21

There appears to have been little significant change in the media environment since the ruling 
coalition kept its parliamentary majority in the May 2012 elections. Two journalists were reportedly 
assaulted while reporting on the election, according to an international NGO that also observed, “Po-
litically motivated defamation lawsuits no longer appear to be a problem, but media pluralism is 

20 See: Freedom House, Freedom of the Press 2013, p. 8.
21 “Country Reports on Human Rights Practices for 2012: Armenia,” U.S. State Department, 2013, available at [http://

www.state.gov].
 



185

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS   Volume 15  Issue 1  2014 

lacking.”22 That said, Freedom House said Armenia’s score improved “because media coverage of 
the parliamentary elections was generally more balanced than in previous election periods, opposition 
parties made greater use of online media, harassment and violence against journalists declined com-
pared with the last election year, and there was a dramatic reduction in defamation or slander com-
plaints against journalists.”23 

Meanwhile, a recent survey24 found that virtually identical proportions of Armenians partially 
or fully trust (47 percent) the press or partially or fully (48 percent) distrust it. National television 
was “simultaneously the most trusted [55 percent] and distrusted [42 percent] source of informa-
tion;” 55 percent of respondents reported that national TV is not independent of the government. 
More than three-quarters of respondents believed that media owners influence content, and political 
affiliation is viewed as a prime factor in this. Nevertheless, Armenians have a strong desire for a free 
media, and 80 percent say that television should be able to broadcast what it wants.

An Overview of  
Press Freedom Conditions  

in Azerbaijan
According to Human Rights Watch, “The atmosphere for political activists and independent and 

pro-opposition journalists [has grown] acutely hostile.”25 The U.S. State Department said newspapers, 
including opposition and independent outlets, expressed a wide range of opinions on government 
policies, it said, but “most media practiced self-censorship and avoided topics considered politically 
sensitive.” Its report said, “The broadcast media adhered to a pro-government line in their news cov-
erage” and “foreign broadcasters, including the Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, 
and the British Broadcasting Corporation remained prohibited from broadcasting on FM frequencies.”26 
As an international media development NGO noted, “An impressive number of over 5,000 TV chan-
nels, radio stations, and newspapers does not translate into a pluralism of views… Only one television 
station provides anything approaching balanced reporting.”27

Journalists continue to be assaulted and kidnapped in Azerbaijan. For example, when a journal-
ist was beaten in 2012 while filing a confrontation involving employees of the state oil company, the 
company criticized the assault but accused the journalist of provoking the violence. Some have been 
arrested and imprisoned. In March 2013, the chief editor of an independent newspaper received a 
nine-year sentence for extortion and taking a bribe from a former member of parliament. The follow-
ing month, a court imposed an eight-year sentence on the editor of a religious news website for what 
press rights defenders say was his coverage of events involving Muslims. In 2012, authorities charged 
a pro-democracy blogger and photographer with “hooliganism” and assault for purportedly insulting 

22 “World Report 2013: Armenia,” Human Rights Watch, 2013, available at [http://www.hrw.org/world-report/2013/
country-chapters/armenia?page=1].

23 Freedom of the Press 2013, p. 8.
24 See: K. Pearce, Armenian Media Landscape: Formative Research for the Alternative Resources in Media Program, 

Survey Report, 2011.
25 “World Report 2013: Azerbaijan,” Human Rights Watch, 2013, available at [http://www.hrw.org/world-report/2013/

country-chapters/azerbaijan].
26 “Country Reports on Human Rights Practices for 2012: Azerbaijan,” U.S. State Department, 2013, available at [http://

www.state.gov].
27 Media Sustainability Index 2013: The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia, Inter-

national Research & Exchanges Board, Washington, D.C., 2013, p. 147.
 



186

Volume 15  Issue 1  2014  CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS 

and injuring police at an unauthorized political rally. Also in 2012, the editor-in-chief of a weekly 
minority-language newspaper was falsely charged with spying for Iran and possession of heroin. 
Although the regime in 2012 released fifteen people regarded as imprisoned for exercising freedom 
of the press or of speech, at least six remained behind bars at the end of the year.

The governmental structures themselves use the media to undermine their critics. For example 
in April 2012, an independent investigative reporter who hosts a RFE/RL program went public to 
attack what she claimed was a blackmail attempt; Khadija Ismayilova, who has reported about high-
level corruption, criticized prosecutors for failing to properly investigate whoever sent intimate pho-
tographs to local newspapers and posted a sexually explicit video online. Two years earlier, an ille-
gally obtained video of two other journalists at a hotel appeared on nationwide television in an effort 
to disgrace them. 

As for news organizations, the State Department, described how an independent newspaper 
“faced closure due to financials trains reportedly caused by fines imposed in defamation cases, by the 
unwillingness of companies to advertise in the newspaper, and by the takeover of its distributor’s 
kiosks.”28

An Overview of  
Press Freedom Conditions  

in Georgia
In October 2012, Georgia experienced its first peaceful election-based parliamentary change 

since independence when an opposition collation defeated the ruling party. The ability of the press to 
disseminate political information in the run-up was strengthened by legislation that required satellite 
content providers and networks to carry all TV stations that broadcast news for the sixty days leading 
to the election. That allowed the three pro-opposition private channels to deepen their penetration in 
urban areas served by cable networks.29 Nine years earlier, the press also played a role in a different 
type of regime change—the country’s 2003 Rose Revolution that ousted a corrupt and authoritarian 
presidential administration.30 Even so, the regime of President Mikheil Saakashvilli, who took power 
in 2003, took strong anti-press freedom steps of its own, such as closing a private television station 
in 2007 and blocking Russian websites and television stations when Russian troops invaded the coun-
try in 2008.31

There are recent reports of press constraints and intimidation. For instance, in July 2012, ten 
news agency and television reporters were injured while covering a public meeting in Karaleti, one 
of several incidents of verbal and physical harassment in the Shida Qartli region. Separately, a pho-
tographer who had been accused of espionage and was freed under a plea bargain, said authorities had 
pressured him to make a false confession. The U.S. State Department reported that “direct or indirect 
government influence over the most watched countrywide media outlets remained a problem” despite 
the active presence of independent media. It also cited reports of verbal and physical attacks on jour-

28 “Country Reports on Human Rights Practices for 2012: Azerbaijan.”
29 See: “World Report 2013: Georgia,” Human Rights Watch, 2013, available at [http://www.hrw.org/world-re-

port/2013/country-chapters/georgia].
30 See: D. Anable, “The Role of Georgia’s Media—and Western Aid—in the Rose Revolution,” Press/Politics, Vol. 11, 

Issue 3, 2006, pp. 7-43.
31 See: J. Barrett, Media Relations in Georgia with the Government, Research Report, International Research & Ex-

changes Board, 2008.
 



187

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS   Volume 15  Issue 1  2014 

nalists, such as detention and beating of a journalist taking pictures of a police station, confiscation 
of cameras and “intimidation of journalists by government officials due to their reporting.”32 

In addition, survey research shows that Georgians cite three principal reasons why the press “is 
not free to express various political views: government pressure, corrupt media; and media not reporting 
“bad news.”33 

As of spring 2013, legislators were reviewing proposed amendments to the broadcasting law to 
“ensure greater pluralism and transparency in the work of the public broadcaster” and require the public 
broadcaster “to carry the signal of other broadcasters as part of its network.”34 In addition, Freedom House 
identified Georgia’s press environment as noticeably improved in 2012 because of “increased political 
diversity in the television market, including through the return of Imedi TV to its previous private owners.”35

On the financial front, the State Department said only a few newspapers were viable commer-
cially and noted that the outgoing government gave pro-regime television stations disproportionate 
tax reductions, while “opposition-leaning stations reportedly paid most or all of their taxes due to fear 
that they would be fined or closed if they did not.”36

Even so, Georgian journalists and media experts have been optimistic about the future. They 
credit television coverage of a prison abuse scandal for “seal[ing] the fate” of President Saakashvili’s 
political party in the 2012 parliamentary elections when an opposition coalition won a majority of 
seats. “Political competition opened the field for greater pluralism,” a media development NGO said, 
“but also revealed the difficulties of establishing apolitical media firms and outlets in Georgia.”37

The issue of Georgian market support for independent media can be viewed as a proxy for the 
same question in the other two countries. Wilcox identified key impediments to a sustainable advertis-
ing-supported press system in Georgia: lack of qualified advertising professionals; lack of independent 
auditing of listenership and circulation; a “skewed advertising market where an estimated 80 percent 
of the total advertising spent in the nation go to the two major TV stations, which are generally per-
ceived as ‘pro-government’ in news coverage and ownership;” perception of the press as “more po-
lemic than fact-based,” and declining newspaper circulation.38

Of course, the type of censorship and physical and legal harassment of journalists remains fun-
damentally unchanged since social and new media emerged. The next section of our research ad-
dresses issues of control and censorship of web-based media and social media that is proliferating 
throughout the South Caucasus. 

Social Media and the Blurring of “Journalist” Lines
It is clear that the South Caucasus region is increasingly going online, although the degree of 

movement varies among the three countries and within each of them. Overall, the Internet penetration 

32 “Country Reports on Human Rights Practices for 2012: Georgia,” U.S. State Department, 2013, available at [http://
www.state.gov].

33 “Georgian National Study, November 9-21, 2012,” International Republican Institute, Baltic Surveys Ltd. / The Gal-
lup Organization, and Institute of Polling and Marketing, 2012, available at [http://www.iri.org/sites/default/files/2013_Febru-
ary_8_Survey_of_Georgian_Public_Opinion_November_9_21_2012.pdf].

34 “OSCE Media Freedom Representative Presents Legal Review of Georgian Broadcasting Law Amendments,” Orga-
nization for Security and Cooperation in Europe, Representative on Freedom of the Media, Press Release, 25 March, 2013, 
available at [http://www.osce.org/fom/100312].

35 Freedom of the Press 2013, p. 8.
36 “Country Reports on Human Rights Practices for 2012: Georgia.” 
37 Media Sustainability Index 2013: The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia, p. 161.
38 D.L. Wilcox, The Potential of the Advertising Industry in Georgia to Sustain an Independent Media, Scholar Research 

Brief, International Research & Exchanges Board for CEE Research, Vienna, 2012, p. 1.
 



188

Volume 15  Issue 1  2014  CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS 

rate as of 30 June, 2012 was calculated as 28.4 percent in Georgia, 50 percent in Azerbaijan, and 
60.6 percent in Armenia.39 Interestingly—and in a trend replicated across much of the world—tradi-
tional media in Georgia are going online, both to disseminate Internet versions of their stories, visual 
material, and audio material through their own websites and to post information on blogs and Face-
book and, via YouTube, to exchange video information.40

A more complex situation arises from the proliferation of social media outlets such as blogs and 
websites. Also the escalating ease of access to such outlets by would-be communicators blurs tradi-
tional borders between “journalists” and “non-journalists,” whether in democratic, semi-democratic 
or non-democratic countries. This trend raises critical questions for governments seeking to control 
free expression and dissent, for press rights advocates seeking to defend free expression, and for the 
citizenry deciding whom to trust as a reliable and credible source of news and information about 
public affairs. These questions include: who is a journalist? how can information and communication 
technology (ICT) be used to fill the civil society role of journalism in non-democratic countries? and 
can governments justifiably regulate ICT without impairing the free expression rights of the press and 
of non-journalists?

As Bowe, Freedman, and Blom observed, “Around the world, social media offer an informal 
virtual space for citizens who feel disenfranchised to connect socially. But for those who live in 
countries such as the three former Soviet republics of the South Caucasus—where free expression is 
curtailed and official news outlets are under government censorship—…ICT offers an increasingly 
important alternative vehicle for political expression…”41 The importance of such alternative venues 
for public discourse is evident. In Azerbaijan, for example, “in the absence of freedom in the tradi-
tional media, blogs are used to comment on political developments, and YouTube to post videos 
showing mass protests and crackdowns at rallies.”42 And Chedia observed, “In the last few years, the 
Georgian electronic media have abandoned political issues to concentrate on entertainment, which 
means that the political parties and political figures have moved, albeit partially, to the virtual sphere 
to discuss public and political issues; this, in turn, has encouraged the social media.”43

That avoidance—whether by choice or by force—of public affairs coverage by traditional me-
dia, coupled with increased availability of technology, explains in part why the public is turning in-
creasingly to non-traditional media as sources of information and opinion. For example, most Arme-
nians own mobile phones, many of which are used for Web access. Sixty percent of Internet users 
have social network profiles, with the Russian site Odnoklassniki about 6.5 times more popular than 
Facebook; and one-third own personal computers.44 The same study found that 67 percent of Arme-
nians do not read online newspapers or have an opinion on their trustworthiness. Also, there are 
significant differences in new media and social media access in the capital area compared to other 
parts of a country.

But even more telling in its implications is public attitude toward these alternatives to tradi-
tional or mainstream media. On the one hand, Pearce reported: “Armenians are overwhelmingly un-
sure of the independence of online sources,” with 61 percent unable to express an opinion on wheth-
er social networking or online newspapers are trustworthy. “However, Armenians who did offer an 
opinion were much more likely to believe online sources to be independen[t] of government and 

39 See: “Internet Usage in Asia,” Internet World Statistics, 2013, available at [http://internetworldstats.com/stats3.htm].
40 See: B. Chedia, “The New Media and Transformation of the Public Political Sphere in Georgia,” Central Asia and 

the Caucasus, Vol. 12, Issue 4, 2011, pp. 143-150.
41 B.J. Bowe, E. Freedman, and R. Blom, “Cosmopolitanism and Suppression of Cyber-Dissent in the Caucasus: Ob-

stacles and Opportunities for Social Media and the Web,” Journal of Media Sociology, Vol. 3, Issues 1-4, 2011, p. 6.
42 Media Sustainability Index 2013: The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia, p. 147.
43 B. Chedia, op. cit., p. 144.
44 See: K. Pearce, op. cit.
 



189

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS   Volume 15  Issue 1  2014 

business influence.”45 On the other hand, a U.S. State Department report about Armenia said, “Online 
Web sites were the country’s most independent information sources. Social media, such as Facebook 
and YouTube, exerted a small but growing influence on social discourse.”46

In addition, mere access to the Internet does not automatically mean that citizens regularly use 
it as a source of political information. A national survey conducted in November 2012—the month 
after Georgia’s parliamentary election triggered a regime change—found that 41 percent of respon-
dents read political news on the Web at least once or twice a week, and only 16 percent did so daily; 
42 percent reported never reading political news online. The percentages were smaller for Internet 
users who obtain other forms of online political information at least once or twice weekly; watch 
political videos (28 percent); read political blogs (21 percent); visit party websites (14 percent); par-
ticipate in political discussions (3.5 percent); and communicate with politicians (2.8 percent).47

Some scholars urge caution against having high expectations for ICT as a transformative force 
from authoritarianism to democracy in the region. “ICTs are almost always associated with utopic 
visions that imply societies will become more egalitarian and encourage new forms of communica-
tion practices that will transform the relationship between governments and the demos,” Buente and 
Hajibayova write in a study of digital citizenship in the South Caucasus. “However, nation states that 
place a high priority on controlling information within their regimes demonstrate an impressive abil-
ity to shape the development of ICTs in ways that further centralization and restriction of citizen 
freedoms.”48

In its annual Freedom on the Net report, Freedom House49 ranks Georgia as “free” and Azerbai-
jan as “partly free” in terms of Internet access and controls. The report does not include Armenia but 
the U.S. State Department (2012a) human rights report for 2010 said, “There were no government 
restrictions on access to the Internet or credible reports that the government monitored e-mail or In-
ternet chat rooms. Individuals and groups could engage in the expression of views via the Internet, 
including by e-mail.”

Despite Georgia’s “free” rating by Freedom House’s Freedom of the Press50 report, bloggers 
and other Internet users in that country have been concerned about an existing 2011 law that they say 
permits police to monitor e-mails—including those of political dissidents—without a court order.51 
Recent events also raise questions about the degree of Internet freedom in Azerbaijan, including the 
arrest of journalists. A local advocacy group, the Institute for Reporters’ Freedom and Safety, said 
they include the executive director and the editor-in-chief of Khayal television, a contributor to the 
newspaper Millatim, bloggers, and top editors at two news websites. An aide to the president, how-
ever, told an Internet Governance Forum in November 2012: “Bloggers are not persecuted in Azer-
baijan and not one is in prison at present… They can easily express themselves. That proves there is 
freedom of the [I]nternet in Azerbaijan.”52

Governments have technological means to deny access to particular content within their bor-
ders, such as blockage of servers and domains; mandatory licensing or registration of Internet sites; 

45 Ibid., p. 8.
46 “Country Reports on Human Rights Practices for 2011: Armenia.”
47 See: “Georgian National Study, November 9-21, 2012.”
48 W. Buente, L. Hajibayova, “Digital Citizenship in the South Caucasus: A Comparative Analysis between Armenia, 

Georgia, and Azerbaijan,” Paper accepted by the 7th GigaNet Symposium, Baku, Azerbaijan, 5 November, 2012, pp. 2, 3.
49 See: “Freedom on the Net,” Freedom House, 2012.
50 See: Freedom of the Press 2013.
51 See: M. Vardiashvili, “Georgian Web Users Fear Intrusive Controls,” Institute for War & Peace Reporting, 24 June, 

2011, available at [http://iwpr.net/report-news/georgian-web-users-fear-intrusive-controls].
52 I. Abbasov, “Web Freedom Claims Ring False in Azerbaijan,” Institute for War & Peace Reporting, 10 November, 

2012, available at [http://iwpr.net/report-news/web-freedom-claims-ring-false-azerbaijan].
 



190

Volume 15  Issue 1  2014  CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS 

encompassing these forms of communication in libel law; and surveilling individual Internet ac-
counts.53 

Perhaps the most famous anti-social media event came in Azerbaijan where two bloggers were 
charged with “hooliganism” for their YouTube posting of a video showing a donkey giving a mock 
government news conference. The arrest of Adnan Hajizade and Emin Milli drew international atten-
tion. Their defense lawyer attributed political motives to the charges, but authorities countered that it 
was simply a criminal case. Both men spent more than a year in jail. After his release, Milli told 
Radio Free Europe/Radio Liberty that he was uncertain about the reasons for his arrest but assumed 
it was for “just for telling the truth, for free thinking, for free expression, and this video was part of 
it.” He described himself as a cross between a social activist, blogger and politician and said he 
planned to continue blogging and added, “I think Internet deprivation is a new form of torture for 
people of our generation.”54 Milli told an interviewer, “A new-media revolution is taking place in 
Azerbaijan.”55

Meanwhile, regimes increasingly use social media to promote their own agendas, disseminate 
their own viewpoints, attack their own critics, and bypass independent and oppositional media by 
taking their messages directly to the public. For example, by fall 2011, the Georgian prime minister 
had 24,744 virtual friends on Facebook, the parliamentary speaker had more than 20,000 and the 
mayor of Tbilisi had 42,815. In response, Speaker David Bakradze said, “Any power that thinks it 
necessary to communicate regularly with the people should use the social networks.”56 

A government’s role can be more sinister than merely building a roster of social media “friends,” 
according to a study in Azerbaijan by Pearce and Kendzior. In what is labeled “networked authori-
tarianism,” they found that the regime manipulated digitally mediated social networks and dissuaded 
frequent Web users from political activism, such as supporting protests. Even so, they cite the rising 
number of Facebook users as evidence that the regime’s “campaign against social media has so far 
been unsuccessful.”57

C o n c l u s i o n

Independent journalism along the lines of Western models remains severely impaired in the 
South Caucasus by broadly-held societal views of the appropriate role of the mass media in com-
paratively young and developing countries such as the three we focus on in this study.

Instead of the independent watchdog role generally accepted in the West, ordinary citizens and 
governmental officials in the South Caucasus region often argue that the press should serve as an 
agent of state-building and nationalism and that its principal duty is not owed to the citizenry but to 
the country and its government of the moment. One ramification is that many citizens are led to be-
lieve that the press should not be fully free to criticize government and public officials. That attitude, 
in turn, poses a substantial obstacle to securing public support for sustainable, independent media 
organizations. 

53 B.J. Bowe, E. Freedman, and R. Blom, op. cit.
54 K. Ismayilova, “Freed Azerbaijani Blogger Says Year without Internet Was ‘Torture,’” Radio Free Europe/Radio 

Liberty, 19 November, 2010, available at [http://www.rferl.org/content/Freed_Azerbaijani_Blogger_Says_Year_Without_In-
ternet_Was_Torture/2224983.html].

55 C. Bigg, “Azerbaijani Opposition Blogger Says ‘Democratic Revolution’ Is Approaching,” Radio Free Europe/Radio 
Liberty, 6 March, 2013, available at [http://www.rferl.org/content/donkey-blogger-emin-mili/24921148.html].

56 B. Chedia, op. cit., p. 145.
57 K.E. Pearce, S. Kendzior, “Networked Authoritarianism and Social Media in Azerbaijan,” Journal of Communica-

tion, Vol. 62, 2012, p. 295.
 



191

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS   Volume 15  Issue 1  2014 

At the same time, incidents of press rights violations, new restrictive legislation, and opera-
tional impediments to transparent governance should continue to raise concerns and protests from 
media rights defenders and multi-governmental entities such as the OSCE. 

Meanwhile, mass media scholars and advocates should remember that Armenia, Azerbaijan, 
and Georgia have their own rich histories, religious heritages, cultural values, political environ-
ments, and governmental structures, relationships with neighbors, and economic resources and 
imperatives. Thus it is unrealistic and, indeed, dangerous to assume that one size—one model of 
press constraints, regulations, and rights—will fit all three. Thus we can expect the pace of im-
provements in the mass media situation to be uneven and uncoordinated within each country and 
within the region.

As for future research, the South Caucasus provides mass media scholars with a venue for a 
wide range of qualitative and quantitative studies into topics relevant to authoritarian and post-author-
itarian journalism and communication. Among them are questions of media economics and financial 
sustainability; social media use; journalism ethics and practices; advertiser influence on news content; 
government and nongovernmental control of content; media agenda-setting; the roles of independent, 
state-owned, and oppositional press; university-level journalism education; professional develop-
ment; self-censorship; newsroom diversity; minority media; cross-border collaborative reporting 
projects; and access to information.

For example, how do professional journalists see themselves, their jobs, and their media or-
ganizations? How do journalists cover public affairs, particularly controversial topics and issues, 
and how do they use sources and strive for—or ignore—fairness and balance? How well do uni-
versity journalism programs prepare students to succeed in the rapidly changing world of mass 
media? How are the Internet and social media reshaping the ways the region’s citizenry get news, 
including ways that bypass traditional media? What impact does the foreign press—from Russia, 
Western Europe, the United States, Turkey, Iran, and elsewhere—have on domestic news agendas? 
What economic models might prove viable in the region? How do NGOs attempt to influence news 
coverage?

Scholars should continue to examine public attitudes toward the press, including levels of trust 
and credibility. That includes analyzing whether they coincide or conflict with journalists’ on-the-
ground experiences and media analysts’ observations. Attitudes surely change in the context of po-
litical and other events. To illustrate, a series of fifteen national surveys in Georgia between October 
2005 and November 2012 found that from a low of 10 percent to a high of 20 percent of respondents 
believe that their mass media are “totally free” for purposes of expressing “various political views” 
without “government control over media content.” Those who believe the press is “somewhat free” 
hit a low point of 35 percent in June 2009 and peaked at 56 percent right after the October 2012 elec-
tions. During the same period, those who believe the press is “not free at all” ranged from a low of 7 
percent to a high of 16 percent; there was a 4 percent improvement from 14 to 10 percent between the 
pre- and post-2012 election surveys.58

Finally, what are appropriate roles for trainers, educators, and organizations from outside the 
region in advancing journalism skills and press freedom? Journalism, press rights advocacy, civil 
society groups, and news organizations, provide training and instruction for professionals and univer-
sity students in the region. So do the OSCE and U.S. government-sponsored programs Among them 
are Fulbright and other media scholars from the United States who teach university journalism stu-
dents and Western professionals who conduct trainings at such institutions as the Caucasus School of 
Journalism and Media Management in Tbilisi, a joint venture of the International Center for Journal-

58 See: “Georgian National Study, November 9-21, 2012.”
 



192

Volume 15  Issue 1  2014  CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS 

ists and the Georgian Institute for Public Affairs, and the Caucasus Media Institute in Armenia, which 
offers courses on media technology and journalism techniques and workshops for mid-career journal-
ists. In their study of an Armenian radio news program, Torosyan and Starck cautioned that “journal-
ists in post-communist countries should avoid blind acceptance of assistance and expertise without 
examining the ideological strings attached to foreign aid… Armenian journalists should have as much 
decision-making power as American or European consultants or administrators who decide what kind 
of training or textbooks should be used in those countries.”59 Therefore it may be useful for research-
ers to explore the practical and long-term impact, if any, on South Caucasus journalists and news 
organizations—of Western trainers who promote “democratic journalism”—so-called “media mis-
sionaries.”

59 G. Torosyan, K. Starck, op. cit., p. 215.


